V knize „Úplně nová mysl“ se autor Daniel Pink zamýšlí nad tím, že kreativita bude v blízké budoucnosti hlavním předpokladem a žádanou vlastností. Kniha vyšla v roce 2005, to se ještě o umělé inteligenci vedlo mnoho teoretických debat.
Dnes v roce 2024 kdy AI jak se zdá pomalu okupuje nejrůznější jinak čistě lidské obory, by se dalo říct, že kreativita by se měla vyvažovat zlatem.
Jaká je skutečnost? Zcela jistě je to různé obor od oboru. V reklamě a marketingu byla a stále bude kreativita klíčovou vlastností.
Podle řady předpokladů, z doby kdy D. Pink psal svou knihu, by kreativita měla být dnes žádanou komoditou ve všech oborech a to včetně těch technických. Opravdu to tak je?
Zkoumal jsem stovky pracovních nabídek v technických oborech. Různé pozice, různé společnosti, domácí i zahraniční. Mezi dlouhou řadou požadavků na znalosti, zkušenosti a vzdělání, kreativita nebyla.
Často se vyskytovalo slovo inovace, které sloužilo spíše jako pozlátko než vážně míněná poptávka. Ostatně inovacemi se zaklíná velká část průmyslu. Je to módní slovo, které je bohužel zpravidla spíše převlečené slovo lean, six sigma nebo jiné čistě procesní vylepšení, které nevyžadují invenci ani kreativitu, ne tak jako vyžadují statistiku a stopky pro měření průběžné doby.
Skutečná kreativita, vynalézavost, tah na branku, se v drtivé většině případů nepožaduje. Upřednostňuje se dlouhodobé působení v jednom oboru a v jedné činnosti.
Průmysl se mění. To je pravda o které se dá jen těžce pochybovat. Hlavně proto, že se průmysl mění neustále. Není větší jistoty než změna. V České Republice a ostatních východních státech to však můžou být změny dramatické. Západní země si svou kreativitu rozvíjejí dlouhodobě. Náš průmysl ze značné části fungující jako dodavatel hotových řešení, potřeboval právě a hlavně procesní inovace, automatizaci a výkonnější stroje.
Nyní však zřejmě přichází doba, kterou prorokovala celá řada vizionářů, doba kreativní. Abychom si udrželi fungující ekonomiku, budeme muset mnohem více pracovat na inovacích výrobků a služeb. Inovace se musí změnit na vynálezy, zlepšování procesů na vývoj a výzkum. Bude nutné přicházet s vlastní produkcí, vlastními patenty a užitnými vzory.
Aby tohle bylo možné bude potřeba spousta kreativních lidí. Jak však jistě víme, tak školský systém kreativitu zrovna nepodporuje a současný průmysl na tom není lépe. Kreativita a snaha se spíše trestá než odměňuje, což je v hierarchicky a procesně silně řízených společnostech bohužel zcela přirozené. Kreativita svázaná směrnicemi, předpisy, postupy a politickou hierarchií kreativitu ani podporovat nedokáže. Prostě její potírání je v samotné DNA takové struktury.
Aby se tato situace změnila, budou muset společnosti zakládat samostatné kreativní buňky. Vývoj a výzkum vysunout ven z rigidní struktury.
Velmi důležité je také aby majitelé firem necítili svou vlastní tvořivost ohroženou lidmi přicházejícími zvenčí.
Jak řekl S. Jobs “ nenajímáme schopné lidi, proto abychom jim říkali co mají dělat“.
Takže, snad věk kreativity a potřeba průmyslu po kreativních lidech přijde i do České Republiky.