Inovační strategie je neustálý proces zlepšování. Aby strategie měla smysl, musí mít podnik vizi. Vědomí, čeho chceme dosáhnout a pro koho je výsledek určený.
Inovace můžou být procesní, produktové, marketingové a také inovace obchodního modelu.
Rozlišujeme 5 úrovní inovací. Od drobných vylepšení až po zcela nové vynálezy. Úroveň 1 je nejčastější tvoří zhruba 45% všech inovací. Úroveň 5 tvoří 1%, představuje však největší potenciál.
Jaké volit strategie při inovování?
Pokud navrhujete nový výrobek nebo službu, je výhodné se nejprve zaměřit na Globální trendy a s jejich pomocí definovat zajímavé oblasti, průniky nebo definovat zcela nové obory.
Pomocí metody Blue Ocean Strategy (BOS) prozkoumat okruhy zákazníků a definovat svůj vlastní tržní prostor. BOS vám také pomůže specifikovat ideální výstup, který je základním vstupem do metody TRIZ, která vám pomůže vyřešit technickou stránku produktu.
Vždy je důležité pojmenovat problém. Jaký problém má služba nebo výrobek řešit? Jaký problém (technický, strategický … ) s výrobkem nebo službou existuje. Kvalitní definice problému je silný základ pro jeho vyřešení.
Pokud nemáte rádi slovo problém říkejte třeba „výzva“, každopádně i výzvu je nutné řádně definovat, popsat a pochopit.
Pokud znáte problém, mohou napovědět mega trendy jakým směrem by se vývoj měl ubírat. BOS vám pomůže s jeho identifikací z pohledu zákazníka a dá vám směr jakým se ubírat.
Mapa Megatrendů ke stažení ze stránek Zukunftsinstitut GmbH zde
Dobrá definice problému je nejdůležitější základ pro hledání řešení. K tomu můžete přistoupit přímo. Ideálně s pomocí „parkoviště špatných nápadů“. Nebo použít algoritmické řešení pomocí TRIZ.
Máte produkt nebo poskytujete službu? Pak by inovační strategie mohla vypadat tak, že svůj produkt projdete pomocí šesti cest zákazníkovy zkušenosti. Jaké problémy zákazník s vaším produktem řeší – při nákupu – používání – likvidaci … Důležitá je každá drobnost, třeba to jak jej zapojí do zásuvky nebo nastaví pro provoz.
Pomoct může i rámec devíti pohledů v prostoru a čase. Může vám odhalit další skryté detaily.
Tyto metody vám pomůžou opět definovat ideální výstup. Tedy stav výrobku nebo služby, který je dokonalý. Nebojte se přehánět. Když nakonec dosáhnete poloviny ideality, stále je to skvělý výsledek.
Ideální produkt (IFR ideal final output) je imaginární koncept dokonalosti. Jak se říká „když chcete trefit orla, musíte mířit na měsíc“.